Algemene Voorwaarden Praktijk VidaSana, praktijk voor orthomoleculaire
geneeskunde
Algemene Voorwaarden Praktijk VidaSana
Algemene Voorwaarden (AV) van Praktijk VidaSana. Praktijk voor
Orthomoleculaire Therapie Praktijk VidaSana gevestigd te Pijnacker en
geregistreerd bij de Kamer van Koophandel onder nummer 76265269.
Praktijk VidaSana behoudt zich het recht voor deze algemene voorwaarden voor
de toekomst te wijzigen. Wijzigingen in de algemene voorwaarden zijn pas van
kracht nadat deze duidelijk door Praktijk VidaSana zijn bekendgemaakt.
Indien een bepaling van deze Algemene Voorwaarden ongeldig blijkt te zijn door
de toepassing van wet, regelgeving of een definitieve beslissing van een
bevoegde rechtbank, zullen alle overige bepalingen van de Algemene
Voorwaarden volledig van kracht blijven.

Artikel 1. Algemeen
1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op iedere overeenkomst gesloten
tussen Praktijk VidaSana en een cliënt.

2. De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op
overeenkomsten met Praktijk VidaSana, voor de uitvoering waarvan door
Praktijk VidaSana derden dienen te worden betrokken.

3. Indien zich tussen partijen een situatie voordoet die niet in deze algemene
voorwaarden geregeld is, dan dient deze situatie te worden beoordeeld naar de
geest van deze algemene voorwaarden.

Artikel 2. Behandeling
1. De overeenkomst tussen Praktijk VidaSana en de cliënt wordt aangegaan voor
de duur van de behandeling.

2. Praktijk VidaSana zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en
overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren; op Praktijk VidaSana
rust een inspanningsverbintenis. Een en ander op grond van de op dat moment
bekende stand der wetenschap.

3. Cliënt zorgt ervoor dat alle gegevens, die redelijkerwijs van belang kunnen zijn
voor een goede uitvoering van de behandeling, tijdig aan Praktijk VidaSana
worden medegedeeld.

4. Praktijk VidaSana heeft het recht bepaalde werkzaamheden te laten
verrichten door derden. De toepasselijkheid van artikel 7:404, 7:407 lid 2 en
7:409 BW wordt uitdrukkelijk uitgesloten.

5. Indien door Praktijk VidaSana of door Praktijk VidaSana ingeschakelde derden
in het kader van de opdracht werkzaamheden worden verricht op de locatie van
de cliënt of een door de cliënt aangewezen locatie, draagt de cliënt kosteloos
zorg voor de door die medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten.

6. Afspraken die niet kunnen worden nagekomen, dienen uiterlijk 24 uur voor de
behandeling (weekenddagen niet meegeteld) te worden
afgezegd. Bij het niet annuleren of bij annulering binnen 24 uur voor de afspraak
behoudt Praktijk VidaSana zich het recht voor de gereserveerde tijd in rekening
te brengen.

Artikel 3. Betaling en incassokosten
1. Betaling dient steeds te geschieden na behandeling binnen 14 dagen na
factuurdatum, op een door Praktijk VidaSana aan te geven wijze in de valuta
waarin is gefactureerd. Praktijk VidaSana is gerechtigd om periodiek te
factureren.

2. Indien de cliënt in gebreke blijft in de tijdige betaling van een factuur, dan is de
cliënt van rechtswege in verzuim. De cliënt is alsdan een rente verschuldigd van
1% per maand, tenzij de wettelijke rente hoger is, in welk geval de wettelijke
rente verschuldigd is. De rente over het opeisbare bedrag zal worden berekend
vanaf het moment dat de cliënt in verzuim is tot het moment van voldoening van
het volledig verschuldigde bedrag.

3. Indien de cliënt in verzuim verkeert, dan komen alle redelijke kosten ter
verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van de cliënt. De
buitengerechtelijke kosten bedragen minimaal 15% van de hoofdsom of het
restant daarvan, vermeerderd met de wettelijke rente, met een minimum van €
25,00 exclusief omzetbelasting.

4. Indien Praktijk VidaSana echter hogere kosten ter incasso heeft gemaakt die
redelijkerwijs noodzakelijk waren en de cliënt een zakelijke cliënt is, komen de
werkelijk gemaakte kosten voor vergoeding in aanmerking. De eventuele
gemaakte gerechtelijke en executiekosten zullen eveneens op de cliënt worden
verhaald. De cliënt is over de verschuldigde incassokosten eveneens rente
verschuldigd.

Artikel 4. Aansprakelijkheid
1. Praktijk VidaSana is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook,
ontstaan doordat Praktijk VidaSana is uitgegaan van door of namens de cliënt
verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens. Praktijk VidaSana is evenmin
aansprakelijk als adviezen niet of onjuist worden opgevolgd.

2. Indien Praktijk VidaSana aansprakelijk mocht zijn voor enigerlei schade, dan is
de aansprakelijkheid van Praktijk VidaSana beperkt tot het bedrag der uitkering
van zijn verzekeraar in voorkomend geval.

3. Praktijk VidaSana is nimmer aansprakelijk voor gevolgschade, gederfde winst,
gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.

4. Praktijk VidaSana is op geen enkele wijze aansprakelijk voor de kwaliteit en
samenstelling van de door haar geadviseerde supplementen en/of medicijnen.
De leverancier van deze supplementen, medicijnen, is hiervoor verantwoordelijk.
Praktijk VidaSana zal zover het in haar vermogen ligt meewerken aan de juiste
afhandeling van een klacht over de geadviseerde supplementen, medicijnen.

5. De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet
indien de schade te wijten is aan opzet of grove schuld van Praktijk VidaSana.

Artikel 5. Privacy
1. Praktijk VidaSana zal alle informatie betreffende de cliënt die zij verkrijgt bij de
uitvoering van de behandeling vertrouwelijk behandelen en deze informatie niet
aan derden ter hand stellen, behoudens voor zover Praktijk VidaSana daartoe
verplicht is of toestemming heeft verkregen.
Artikel 6. Beëindiging overeenkomst

2. Tenzij anders is bepaald, wordt de overeenkomst aangegaan voor de duur van
de behandeling.

3. Ieder der partijen is, onverminderd het recht op vergoeding van kosten,
schade en rente, gerechtigd de overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst
met onmiddellijke ingang bij aangetekende brief te ontbinden indien; de
wederpartij één of meer van haar verplichtingen niet is nagekomen en nalatig is
aan haar verplichtingen te voldoen binnen een aan haar bij aangetekende brief
voor nakoming gestelde termijn, tenzij de tekortkoming(en) van dusdanige
geringe betekenis is (zijn) dat deze in redelijkheid geen ontbinding
rechtvaardigen. voor de wederpartij faillissement of surseance van betaling
wordt aangevraagd of verleend, dan wel maatregelen worden getroffen

4. Indien de overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door Praktijk VidaSana,
zal Praktijk VidaSana in overleg met de cliënt zorg dragen voor overdracht van
nog te verrichten werkzaamheden aan derden. Dit tenzij de opzegging aan de
cliënt toerekenbaar is. Indien de overdracht van de werkzaamheden voor Praktijk
VidaSana extra kosten met zich meebrengt, dan worden deze aan de cliënt in
rekening gebracht. De cliënt is gehouden deze kosten binnen de daarvoor
genoemde termijn te voldoen, tenzij Praktijk VidaSana anders aangeeft.

Artikel 7. Vrijwaring
1. De cliënt vrijwaart Praktijk VidaSana voor eventuele aanspraken van derden, die
in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en waarvan de
oorzaak aan andere dan aan Praktijk VidaSana toerekenbaar is. Indien Praktijk
VidaSana uit dien hoofde door derden mocht worden aangesproken, dan is de
cliënt gehouden Praktijk VidaSana zowel buiten als in rechte bij te staan en
onverwijld al hetgeen te doen dat van hem in dat geval verwacht mag worden.
Mocht de cliënt in gebreke blijven in het nemen van adequate maatregelen, dan
is Praktijk VidaSana, zonder ingebrekestelling, gerechtigd zelf daartoe over te
gaan. Alle kosten en schade aan de zijde van Praktijk VidaSana en derden
daardoor ontstaan, komen integraal voor rekening en risico van de cliënt.
Artikel 8. Toepasselijk recht en geschillen

2. Op alle rechtsbetrekkingen waarbij Praktijk VidaSana partij is, is uitsluitend het
Nederlands recht van toepassing.

3. De rechtbank (invullen onder welke rechtbank je valt) is bij uitsluiting bevoegd
van geschillen kennis te nemen, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.

4. Partijen zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het
uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.

Artikel 9. Klachten
Orthomoleculair therapeut Erna Kolkman is aangesloten bij de
Stichting Complementaire en Alternatieve Gezondheidszorg (S.C.A.G). Heeft u klachten over de
behandeling dan is het goed om dat kenbaar te maken. Levert een persoonlijk
gesprek of bemiddeling niet het gewenste resultaat op dan kunt u gebruik maken
van een klachtprocedure. U kunt de Klachtencommissie hiervoor inschakelen.
Volgens de Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg (Wkkgz) is Praktijk
VidaSana de eerst aangewezen persoon om zich in te spannen een conflict met
een patiënt/cliënt op te lossen. Daarvoor staat een wettelijke termijn van
maximaal 6 weken. Het prettigst is als therapeut en klager samen het gerezen
probleem uit de weg kunnen ruimen. Komt u er samen niet uit of is
communicatie niet meer mogelijk dan kan in deze eerste periode de
Klachtenfunctionaris worden ingeschakeld.
Klachtenfunctionaris
Dus heeft u een klacht over een behandeling of over uw behandelaar en lukt het
niet die samen met de betrokken therapeut op te lossen, dan kunt u contact
opnemen met het secretariaat van de MBOG waarbij uw behandelaar is
aangesloten. Deze desbetreffende klachtenfunctionaris is de persoon die
vervolgens met u in contact zal treden. De Klachtenfunctionaris kan u helpen uw
klacht te formuleren. Soms is het al voldoende dat u uw verhaal kunt vertellen en
ziet u af van verdere actie. Soms kan er bemiddeld worden en maakt men met u
een afspraak over de vervolgstappen.
Geschilleninstantie
Blijkt het niet mogelijk uw geschil met de betrokken therapeut, met hulp van de
Klachtenfunctionaris, op te lossen, dan zal de klachtenfunctionaris van de MBOG
u verwijzen naar de Stichting Complementaire en Alternatieve Gezondheidszorg (S.C.A.G.).
Tuchtcollege en Inspectie Gezondheidszorg (IGZ)
Is er duidelijk sprake van een tuchtwaardige klacht, dan verwijst de
klachtenfunctionaris u naar het tuchtcollege van de vereniging waarbij uw
behandelaar is aangesloten. Dit college, onder voorzitterschap van een jurist,
behandelt ernstige klachten en kan indien nodig de Inspectie voor de
Gezondheidszorg inschakelen. In zeer ernstige gevallen kan de
klachtenfunctionaris direct melding naar de IGZ doen.